Børnesyn på Frederikssund Private Realskole
Det enkelte barn er ligeværdigt, unikt og indeholder ressourcer, kompetencer og udviklingspotentialer. Børn udvikler sig og lærer gennem relationer til andre i forpligtende fællesskaber. Barnet forstås med blik for de sammenhænge, som det indgår i og ud fra de betingelser, det har for at udfolde sig. Børn ses og mødes med anerkendelse og nysgerrighed.
(Juni 2019)
Udvikle ansvarlighed og livsduelighed
Vi har fokus på, at der er balance i udfordringer og færdigheder, så vi motiverer til at deltage. Vi viser respekt og rummelighed overfor hinanden, og giver ansvar i forhold til alder, medbestemmelse, selvstændighed og selvværd via udvikling i leg og læring.
Derfor vil vi gerne:
• inddrage forskellige arbejdsformer, fx gruppearbejde, tværfaglige forløb, mm.
• lære eleverne at arbejde videre, også når livet er svært (resiliens)
• inddrage eleverne i konflikthåndtering
• være gode rollemodeller
• arbejde med respekt og at kunne rumme hinandens forskelligheder og grænser
Tage ansvar i takt med elevernes voksende modenhed
Derfor vil vi gerne:
• stille passende krav, fagligt såvel som socialt
• vise tillid og tålmodighed
• arbejde åbent, men med respekt om den enkelte elevs udfordringer, såvidt det er muligt
• samarbejde med forældrene om, hvad vi kan forvente af det enkelte barn i forhold til udviklingstrin
• lære børn at sætte grænser og sige til og fra
• lave formativ evaluering
Opnå ejerskab via medbestemmelse under hensyn til de givne emner
Motivere til ejerskab og medbestemmelse gennem medindflydelse på fx projektopgaver, klasseregler, afstemninger, åben time, værdidag, dukseordning/oprydningsansvarlige i klassen og fællesplanlægning.
Derfor vil vi gerne:
• tage hensyn til, at alle har en mening og en holdning
• inddrage eleverne i valg af fremlæggelsesmåde om et givent emne
• øve gruppedannelse ud fra voksenfastsatte kriterier
• åbne værksteder med mulighed for medbestemmelse
Inddrage elevernes perspektiver, meninger og oplevelser
Understøtte en fri og rummelig dialog i klasserummet.
Derfor vil vi gerne:
• inddrage elevernes meninger og holdninger i forhold til skolens virke
• evaluere forløb
• følge og anerkende elevernes fortællinger (personligt og fagligt)
• udvise åbenhed, nysgerrighed og dermed give plads til forskellighed
Blive og føle sig som en del af fællesskabet
Derfor vil vi gerne:
• arbejde med klassemøder og skabe en fællesskabsfremmende klassekultur
• sikre, at gruppedannelse foregår med afsæt i kriterier fastsat af det pædagogiske personale
• arbejde aktivt med konfliktløsningsstrategier, når konflikter opstår
• arbejde bevidst med skolens traditioner
• vise vejen, ved at bruge tid på fællesskabet
• tilbyde forpligtende fællesskaber, fx skolepatrulje, elevmæglere og venskabsklasser
• italesætte fællesskabet og vores fælles sprog, med vægt på en anerkendende tilgang
Skabe og vedligeholde kammeratskaber
Understøtte en kultur på skolen, der skaber tryghed og positive relationer mellem alle elever.
Derfor vil vi gerne:
• arbejde aktivt i venskabsklasser, hytteture, sociale arrangementer, mv.
• arbejde på tværs af fag, klasser og årgange
• danne fællesskabsfremmende grupper
• støtte til at tage initiativ til at opsøge hinanden
• italesætte succeser/den gode historie
• undervise i social læring
Udvikle selvkontrol og evnen til at rumme og håndtere udfordringer i forskellige læringsmiljøer
Derfor vil vi gerne:
• arbejde med behovsudsættelse, fx at vente på tur
• give strategier til at eleverne kan håndtere svære følelser
• fejre små succeser
• tale ind i, at udvikling kræver øvelse
• arbejde med at lære eleverne at reflektere
• opmuntre eleverne til at være opsøgende og selv medtage ansvar for egen læring
Kunne være i at dygtiggørelse kræver tid, og at øvelse gør mester, samt at det at begå fejl er en naturlig del af det at lære noget nyt
Derfor vil vi gerne:
• være tydelige i forhold til det eleverne skal og afsætte den nødvendige tid til processerne
• arbejde med portfolio, der støtter elevernes refleksioner over egen læring
• italesætte og møde eleverne i, at al begyndelse er svær
• skabe en kultur i klassen, hvor man italesætter at eleverne er på vej
• skabe en kultur, hvor feedback er i fokus
• fremme en kultur på skolen, hvor fejl værdsættes og læringsudbyttet er i fokus
Frederikssund Private Realskole
Tværstræde 16-18
3600 Frederikssund
Skole +45 4737 1700
SFO +45 4737 1717
kontor@fpr.nu